|
Avtor |
Sporočilo |
TITan
Administrator foruma
Pridružen/-a: 22.09. 2007, 22:30 Prispevkov: 92 Kraj: Ljubljana |
|
Osnovni pojmi pri RC modelih, okrajšave in prevodi |
|
RTR - Ready To Run - kompleti modelov z večino delov, ki so potrebni za vožnjo (motor, regulator hitrosti, servo, RC naprava, šasija, kakroserija).
ESP (Speedo) - Electronic Speed Control - elektronski regulator hitrosti. To je kos elektronike, ki z pomočjo akumolatorja napaja motor glede na to, kar dobi z sprejemnika.
MSC - Mechanical Speed Control - mehanski regulator hitrosti. Mehansko uravnava hitrost z katero motorček teče (ponavadi z samo 2 - 3 stopnjami), za delovanje potrebuje dodatni servo motor. Za driftanje je priporočliva čimprejšna nadgradnja na elektronski regulator.
BEC - Battery Eliminator Circuit - Nadomestno napajanje namesto sprejemniških celic. Sprejemniki potrebujejo za delovanje napajanje. Ker jih večina deluje samo do 6V, 6 celični paket v avtomobilu pa ima nazivno 7.2v je potrebno to napetost znižati. To vezje se nahaja v vseh avtomobilskih elektronskih regulatorjih hitrosti, tako da ni treba skrbeti zanj.
Receiver - sprejemnik - Elektronska naprava, ki sprejema signal od oddajnika. Na sprejemnik potem priklaplamo regulatorje brzine, servo motorje...
AM - Amplitude Modulation - amplitudna modulacija. Način prenosa signala med oddajnikom in sprejemnikom. Večina cenejših RC sistemov deluje na principu AM modulacije. Slabosti so manši domet in večja občutlivost na motnje.
FM - Frequency Modulation - frekvenčna modulacija. Način prenosa signala med oddajnikom in sprejemnikom. Ta način prenosa signala je manj občutliv na motnje in omogoča dalši domet. Zelo priporočliva je nadgradnja na FM oddajnik in sprejemnik, če se začnete bolj resno okvarjati z RC modelarstvom.
Frequency band - frekvenčni pas. Oznaka za v katerem območju deluje RC sistem (27MHz (cenejši AM sistemi in nekateri sistemi delani za Ameriški trg), 35 (rezerviran za letalsko modelarstvo), 36 (sanwini sistemi), 40 (najbolj uporablen pas za avtomodelarstvo), 41 (sanwini sistemi) 75 (ameriški sistemi)).
CA (Cak) - Cyanoacrylate - Cianokol - po domače sekundno lepilo.
NiCd - Nickel Cadmium - Nikelj Kadmij - Spoj kovine v tako imenovanih akumolatorskih celicah. NiCd akumolatorje so izpodrinili NiMH (glej spodaj) akumolatorji.
NiMH - Nickel Metal Hydride - Nikelj Kovina Vodik - Novejši tip celic, trenutno najbolj razširjen med avtomodelarji. Okolju prijaznejše kot NiCd, vendar delno nevarne v zaprtih prostorih, ker se pri narobni uporabi lahko začne sproščati eksplozivni vodik.
mAh - Milliamp Hour - mili amperska ura - enota za merjenje kapacitete akumolatorjev. Sodobni akumolatorji se giblejo med 3000mAh (3Ah) in celo nad 4000mAh.
Matched - uparjene - oznaka za akumolatorske celice, katere je "proizvajalec" uparil med seboj, da imajo kar se da enake karakteristike. To je sicer v teoriji super, samo pri razliki v ceni se ponavadi ne splača (še sploh za driftanje).
Selected - izbrane - še nivo višje od uparjenih celic. Tukaj je "proizvajalec" izbral najbolše celice skupaj. Kar se cene tiče glej zgoraj.
VIS - Voltage Increasing System - Proces za povišanje napetosti - malo zavajujoče ime za proces, ki v prvem pomenu zniža notranjo upornost akumolatorskim celicam. Po domače se takim celicam reče "pušnene". Skozi celice se spusti velik sunek toka in napetosti za majhen čas. V praksi se upazi razlika samo prvih 10-20 polnenj in po lastnih izkušnjah takšne celice prej odpovejo kot tiste katere niso šle skozi ta postopek.
BL (BK) - Brushless - Brez Krtačni motorji - naziv za motorje, katerim regulator hitrosti preklapla tok med navitji, namesto kombinacija kolektorja in krtačk. Prednosti so večji izkoristek, več moči, manj vzdrževanja. Slabosti so začetna cena in sorazmeroma nerazviti (ali pa zelo dragi) regulatorji hitrosti.
Comm - Commutator - kolektor - sestavni del vseh krtačnih motorjev. Mehansko (z pomočjo krtačk) razporeja tok na pravo navitje rotorja glede na položaj motorja.
Brushes - krtačke - sestavni del krtačnega motorja, po katerem teče tok z priklučnih terminalov na kolektor.
Endbell - zadni pokrov motorčka - sestavni del motorčka, ki nosi ležaj in v primeru krtačnih motorčkev še krtači.
Turns (T (primer: 11T)) - ovoji - število ovojev žice na vsakem od polov rotorja (pri brezkrtačnih motorjih statorja). Več ko ima motor ovojev, počasneje se vrti, manj ima moči, več navora ima, manj toka rabi (akumolatorji dalj držijo), manj se obrablajo deli (predvsem krtačke in kolektor). Za driftanje se ponavadi uporablja 14-27 ovojne (krtačne) motorje (odvisno predvsem od izbire gum). Pri ovojih je ponavadi podan tudi podatek o številu vzporedno vlečenih žic (za motor z 11 ovoji enojne žice bi zgledalo tako: 11x1, za 14 ovojni motor z po 3 žicami vzporedno: 14x3). Ta podatek je dosti manj pomemben. Sicer se pa ponavadi motorji z manj vzporednim žicam (x1, x2) bolj "eksplozivno" obnašajo, a imajo malenkost slabši izkoristek kot motorji z več vzporednim žicam (x3, x4...).
Timing - nekakšen navidezni predvžig. Z timingom nastavlamo moment komutacije (kdaj gre krtačka iz enega pola kolektorja na drugega) glede na pozicijo motorja. Z tem se nastavi predvsem območje obremenitvije v katerem ima motorček največji izkoristek. Za malo obremenjene motorje (da preživijo večina časa pod max. obrati) se da malo (0-3mm gledano na ohišju) timinga, za bolj obremenjene pa 3-10mm. Dobro začetno pravilo je nekih 5-7mm.
Stock Motor - "standardni" motor - motor, ki je narejen za dirkanje po ROAR in EFRA pravilih za Stock kategorije. Te motorji imajo 27 ovojev enojne žice (27x1) točno predpisane debeline, z zaklenjenim "timingom"... Večina teh motorjev je narejenih tako, da iztisnejo največ kar se da iz pravil, a imajo zelo slab izkoristek, kar pa ni najbolje za driftanje.
Spec motor - podobno kot stock motor, samo z 19 ali 21 ovoji (nekatere firme imajo sicer tudi druge ovoje kot "spec" za svoje dirkaške serije), samo zaradi pravil imajo bolši izkoristek in so zelo primerni za drifterje.
Hand Wound - Ročno navit - večina motorčkev višjega ranga je ročno navitih. Prednosti ročnega navijanja so večja natančnost (manj zračne reže med ovoji kar pomeni, da se da uporabiti debelejšo žico), slabost je pa predvsem cena. Pri driftanju se nebo nikoli potrebovalo ročno navitih motorjev, ker je moč motorja zelo nizkega pomena proti ostalemu.
BB - Ball Bearing - kroglični ležaj. Oznaka se uporablja predvsem pri motorjih in servomotorjih. Kroglični ležaji omogočajo lepše vrtenje upete osi, za dalj časa.
RPM - Revolutions Per Minute - obrati (ponavadi motorčka) v 1min.
Break In - utekavanje - nove krtačne motorčke je priporočeno utečti preden se jih da v model, da se krtačke uležejo na obliko kolektorja brez bremena. To se naredi tako, da motor priklopimo na okoli 5v (4 celice, 5v linija računalniškega napajalnika...) in se ga pusti tečti dokler niso krtačke po celi površini malenkost obrabljene. Ob tem se stalno preverja temperaturo motorja. "pravilo" je, da se lahko motorček drži 3s, če se ga nemore je prevroč in se rabi ohladiti.
ABS - Acrylonitrile butadiene styrene - Plastika z katere so narejene cevi, katere se uporablja za izdelavo drift gum.
Ackerman - razmerje med zunanjim in notranjim kolesom pri zavijanju. Ker pri zavijanju zunanje kolo dela manši krog kot notranje mora tudi manj zaviti. Na večini modelov se tega ne da nastavlati, tako da se ne preveč obremenjevati z tem.
Camber - naklon koles. Naklon koles gledan glede na pravokotnico na tla. Če sta vrha koles bolj skupaj (kolesa so "na notri zvrnjena") se reče da je negativen camber. Pri RC modelih se giblje od 0-3 stopinje. Pri drift modelih z ABS gumami je priporočlivo bolj okoli 0°.
CG - center of gravity - središče teže. Nižje in bolj pri sredini modela je težišče, bolje je.
Chassis - podvozje. Lahko se uprorabi za celotno podvozje (z vsemi komponentami pritrjenimi - model brez karoserije), ali pa samo za osnovo na katero se pritrjuje vse sklope.
Diff - Differential - Diferencial. Naprava ki dovoljuje, da se v ovinku notranje in zunanje kolo vrtita vsak z svojo hitrostjo. Pri drift avtomobilih je idealno imeti nek tip diferenciala z omejenim zdrsom (pri RC avtomobilih so to kroglični diferenciali (glej spodaj), vsaj zadaj.
Ball Differential (Ball Diff) - kroglični diferencial. Dovoljuje da se notranje in zunanje kolo vrtita z različnimi hitrostmi, ampak samo do neke meje. Pri krogličnih diferencialih težje/manj pride do pojava, kjer se notranjo kolo vrti v prazno zaradi prenosa teže na zunanje kolo. Večina krogličnih diferencialov ima "trdoto" nastavljivo. Slabost je cena in potreba nujno vzdrževanje.
Gear Differential (Gear Diff) - zobniški diferenciali. Z nimi je avtomobil manj predvidliv za vozit, večkrat se zgodi, da se samo ena stran koles (notranja) zavrti v prazno, namesto da bi cel avto odneslo. Dobra lasnost je cena in skoraj nič vzdrževanja.
Fixed Differential (Fixed Diff) - zablokiran diferencial. Pri drift avtomobilih se kdaj zablokira zadni diferencial, da se obe kolesi vrtita z isto hitrostjo. Proti zobniškim diferencialom rata avto bolj predvidliv pri driftanju.
One Way bearing (differential) - enosmerni ležaj (diferencial). Posebni ležaj ki omogoča prosto vrtenje v eno smer, v drugo pa preko sebe prenaša moč. Pri modelih se uporablja spredaj (ali namesto prednjega diferenciala ali pred diferencialom). Prednosti so bolše zavijanje, ker model z spuščenim gasom nič ne bremza na prednja kolesa. Slabost je pa izguba zavore na prednja kolesa. Odsvetujem, še sploh za drift.
Dogbone - polos. Povezuje kolo z diferencialom.
CVD - Constant Velocity Drive - izvedenka polosi pri katera bolj zvezno deluje pri večjih spremembah kota.
spur gear - večji zobnik pri prvem prenosu z motorja.
Pinion gear - manši zobnik, ki je na motorju.
Final Drive Ratio - končno prestavno razmerje. Razmerje med številom obratov, ki jih motor naredi proti enemu obratu koles. To razmerje je odvisno od motorja katerega uporabljaš in dolžine proge. Pri driftanju se uporablja malenkost višja (več obratov motorja za en obrat koles) razmerja, kot za normalno vožnjo.
Hub - pesto - Tisti del vzmetenja, ki drži ležaje na za os na katero se pritrdijo kolesa.
Hub Carrier (upright) - nosilec pesta - del ki pritrjuje pesto na obese ("rokice").
Outdrive - del diferenciala ki prenaša moč na polosi.
Oversteer - prekrmarjenje - zaželjeno pri driftanju.
Understeer - podkrmarjenje - največji sovražnik drifterjev.
Pitch - drugje naklon, pri avtomodelarstvu pa največkrat pomeni modul zobnikov (koliko zobčkov je na določeno mersko razdaljo). Najbolj uporablene so mere: 48 pitch (večina modelov srednjega cenovnega razreda), 64 pitch (večina modelov višjega razreda), modul 0.6 (tamiya začetniški kiti), modul 0.4 (tamiya tekmovalni modeli).
Ride Height - višina od tal - Dosti pomemben dejavnik pri nastavlanju modela. Če je premajhna avtomobil naseda z šasijo, če pa prevelika se pa preveč poviša težišče modela.
Shock Absorber - amortizer - naprava ki duši nihanje obes avtomobila.
Friction Shock Absorber - amortizer na trenje - večina nižje cenovnih modelov ima takšne amortizerje. Nudijo slabo dušenje. Priporočliva je nadgradnja na oljne.
Oil Shock Absorber - oljni amortizer - večina avtomobilov višjega nivoja ima oljne amortizerje. Blaženje se doseže, tako da se batek z luknam (ali zarezam ob strani) premika po olju. Trdota (nivo blaženja) se nastavlja z velikostjo in količino luken v batu in z gostoto olja.
Threaded Rod -navojna palica - se uporablja z krogelnimi zglobi (glej spodaj) za povezavo komponent pri zavijalnem sistemu.
Toe Angle - stekanje koles
Toe in - prednja konca koles sta bližje skupaj kot zadnja. Toe in se uporablja tako na prednjih kot zadnih kolesih. Zadaj nekje 1-3°, več ko ga je, bolj bo avto stabilen, a počasnejši, podkrmarjen ter poraba gum se poveča. Spredaj se oporablja 0-2° več ko je toe in-a spredaj, bolj bo avto stabilen (predvsem na ravnini) ter manj bo hotel začeti zavoj. Ko je avto v zavoju prevzame Ackerman (glej zgoraj) razmerje glavno vlogo o obnašanju avtomobila.
Toe out - prednja konca koles sta bolj oddaljena kot zadnja. Toe out se uporablja samo spredaj. Avto se malo razstabilizira, vstop v zavoj je hitrejši. Pri driftanju se uporablja zelo majhne kote stekanja koles.
Turnbuckle - navojna palica z levim in desnim navojem, za lažje nastavlanje stekanja koles, naklona koles, ackermana...
Tweak - drugače podobno kot modifikacija, vendar pri avtomodelarstvu se uporablja kot izraz za situacijo v kateri je eno kolo bolj obremenjeno kot drugo na isti osi (zaradi slabe razporeditve teže, zvite šasije...).
Unloading - razbremenitev - pojav, ko se v ovinku notranje kolo razbremeni do te mere, da se zaradi diferenciala (premalo zaprialnega) zavrti v prazno. Takrat avto izgubi vso hitrost, dokler ne pride dovolj teže na razbremenjeno kolo.
Upper Arm - zgornja obesa
Camber link - nastavljiva zgornja obesa (z njo se nastavlja naklon koles).
Downforce - sila (aerodinamičnega) pritiska k tlem.
Spoiler - spojler - aerodinamični dodatek karoseriji avtomobila za povečovanje pritiska k tlem.
Wing - dobesedni prevod: krilo - pri avtomobilih podobno kot spoiler, samo da je dvignjen od karoserije avtomobila.
Suspension arm (Wishbone) - obesa (spodnja).
Zip Tie - vezica
Če se še kdo kaj spomni naj napiše, bom dodal na spisek.
|
|
25 Sep 2007 00:26 |
|
|
|
|
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu
|
|
|
|